Podle čeho vybírat jesličky nebo školku?
Opět nastává období, kdy rodiče ve větší míře řeší, jakou školku či jesličky pro své děti vybrat. I nás se často ptáte, na co je vlastně důležité se zaměřit a co by měla správná školka/jesličky mít. Sepsali jsme proto krátký manuál Jak se (ne)spálit při výběru jesliček nebo školky pro mrňousky a doufáme, že Vám to alespoň trochu pomůže v tom, abyste našli to správně zařízení pro Vaše dítko.
Doporučujeme zaměřit se vždy na následující body.
Je odpověď jednoznačně pozitivní?
PODNIK – Instituce
- Kdo stojí za poskytováním péče? Jaká je historie a v jaké oblasti podniká své ostatní aktivity zřizovatel?
- Kde je registrován? Je vaše „školka“ opravdu školkou (zjistíte v registru Ministerstva školství) a nebo dětskou skupinou, která se za „školku“, ať už názvem či jinak vydává? Pozor na poslání a úroveň výchovy a vzdělávání u obou institucí!
- Má podnik pevné zázemí (komu patří budova, v níž provozuje svou činnost, jedná se o podnik, který „závisí a padá“ s jednou osobou, jak často se mění struktura – lidé ve vedení …)?
- Kdo za podnikem stojí? Naleznete v obchodním rejstříku, rejstříku školských právnických osob nebo rejstříku dětských skupin
POVĚST – Historie a reference
- Jak dlouho je poskytovatel péče na trhu? Rok, dva, a nebo více let?
- Kolik zákazníků může poskytnout referenci?
- Kdo jsou zákazníci, odkud se rekrutují?
- Jaké jsou reference (na webu, ústní od známých, zeptejte se na místě)?
POSLÁNÍ
- Jaké pohnutky vedly zřizovatele k otevření zařízení?
- Co hlásá a k čemu se zařízení a jeho zřizovatelé hlásí?
- Jaké další aktivity ve směru ke zlepšení podmínek života zařízení vyvíjí (ochrana přírody, podpora znevýhodněných …)
- Kam směřuje zařízení? Jaké jsou plány jeho vedení do budoucna?
PERSONÁL – Lidé
- Kdo se stará o děti? Jaký typ smlouvy mají vychovatelé / učitelé?
- Jaká je kvalifikace pečujícího personálu? Pokud se instituce propaguje jako „mateřská škola/školka“ má opravdu tým tvořený předškolními pedagogy?
- Kdo vede instituci? Jaká je jeho kvalifikace? Jaká je jeho profesní historie?
- Kteří další odborníci jsou s institucí propojeni?
PROGRAM
- Jaký program vybrané zařízení dětem nabízí?
- Jaké doplňkové aktivity poskytuje?
- Co umí děti, které jsou v zařízení / prošly zařízením?
- Jaké podpůrné materiály vám zařízení nabízí?
PROSTŘEDÍ
- Jak vypadá prostředí, v němž je pečováno o děti?
- Je v prostorách zařízení uklizeno, čisto, „voní“ to zde?
- Jak vypadá okolí zařízení?
- Zde byste měli zastávat pravidlo nulové tolerance ke špíně, rozbitým a odloženým věcem! Není-li personál schopen pečovat o čistotu a udržovat věci neživé, jak se staví k „tvořečkům živým“!
PŘÍJEMNÁ ATMOSFÉRA a vztah k druhým lidem
- Usmívá se personál zařízení? Je vstřícný a ochotný? Je všímavý a empatický?
- Jaké panují vztahy mezi lidmi v týmu zařízení?
- Jakým způsobem se lidé vyjadřují? Jak se chovají? Jak jsou oblečení? Jaké nosí doplňky, jak pečují o sebe sama (upravený vzhled)?
- Jaký máte celkový dojem? Co říká vaše intuice? Jak se v zařízení cítíte?
PRICE neboli cena
- Odpovídá cena podmínkám na trhu? Není zařízení „příliš levné“ nebo „příliš drahé“, zvažte rizika, která pak hrozí?
Zpracovala: Ing. Zuzana Běhalová, MBA, 2020